بادستهای برافراشته،
به سوی تو(ای خدا)بافروتنی تمام پیش از همه چیز .خواستارم که بهره ای از خرد مقدس خودرا به من عطا فرمایی تا
به همراهی درستی کرداروضمیر پاک بتوانم
خوشبختی روان آفرینش (همه جهان )رافراهم سازم 0
زردشت پیامبرایرانی
یسنا هات 28
|
من زنده بودم اما ، انگار مرده بودم
از بس که روزها را با شب شمرده بودم
یک عمر دور و تنها تنها به جرم این که
او سرسپرده می خواست ‚ من دل سپرده بودم
یک عمر می شد آری در ذره ای بگنجم
از بس که خویشتن را در خود فشرده بودم
در آن هوای دلگیر وقتی غروب می شد
گویی بجای خورشید من زخم خورده بودم
وقتی غروب می شد وقتی غروب می شد
کاش آن غروب ها را از یاد برده بودم
شعرازاستادمحمدعلی بهمنی
|
ما برای آنکه ایران خانه خوبان شود
رنج دوران برده ایم
ما برای آنکه ایران گوهر تابان شود
خون دلها خورده ایم
ما برای بوییدن بوی گل نسترن
چه سفرها کرده ایم
ما برای نوشیدن شورابه های کویر
چه خطرها کرده ایم
ما برای بوسیدن نام گلی ناشناس
چه سفرها کرده ایم
ما برای بوسیدن خاک سر قله ها
چه خطرها کرده ایم
ما برای خواندن این قصه عشق به خاک
رنج دوران برده ایم
ما برای جاودان ماندن این عشق پاک
رنج دوران برده ایم
|
معرفی شاه لولاک
شاه لولاک ( شاهلورا ،شاهلران،شالورا) نام کوه وآبشاری زیبا ومنحصر بفرد در 5کیلومتری جنوب شهر چرمهین است 0ارتفاع کوه از سطح ابهای آزاد 2750متر وارتفاع آبشار 70متر است 0
آبشار دارای سه قسمت آبشارهای فصلی (هلکی )ابشار دائمی وآب چکانهاست 0
منحصربفردبودن آبشار ازاین جهت است که آبشار بصورت چشمه از قلب کوه سرچشمه می گیرددر حالی که اغلب آبشارها ی موجود کشور بصورت جوی روان از روی سطح کوه به سمت پائین سرازیر می گردند0
قسمت زیرین آبشار دائمی با قندیل های عظیم نمکین به طرز باشکوهی آراسته گردیده است ،با توجه به ارتفاع زیاد آبشار واستقرار قندیل های فوق آب هنگام ریزش با اکسیژن هوا ترکیب شده ودر برخورد با قندیل ها به صورت پودر به زمین پاشیده می شود0سطح روئین این قندیل ها با خزه وجلبک پوشیده شده که به زیبایی ان می افزاید 0
قسمتی که آب با زمین برخورد می کند را مردم محل "حوض "می نامند گویا در گذشته در ذیل ان حوضی هم با سنگ لاشه های موجود حجاری کرده بودند0
در همین قسمت بر بدنه یکی از سنگها جمله ای به این مضمون حک شده "این حوض گرانمایه را برای آسایش زوارو..."که موید مطلب بالا خواهد بود0
امروزه شاه لولاک با سرمایه گذاری سازمان گردشگری ایران به صورت یک مجموعه تفریحی وورزشی درآمده که روزانه دوستداران طبیعت گردشگران ،سنگنوردان وکوهپیمایان زیادیرا جهت استفاده از این طبیعت استثنایی به محل
سرازیر نموده است 0
تامین آب آبشارها از محل ذوب یخچالهای برف روی کوه ونشت آب این یخچالها که در زبان محلی "چادبرفی "گفته می شود می باشد0آبهای حاصل از انباشت وذوب برفها در حفره های آب زیرزمینی ذخیره شده ودر سراسر فصلهای بهار تا پائیز به صورت آبشارهای دائم وفصلی از قلب کوه سرازیر می گردد0
آب آبشارها بصورت "پاخود"وذخیره استخری جهت مصارف کشاورزی در باغات گردوی موجود "شاهلرا پائین "استفاده میشود0
تقسیم آب وزمینهای کشاورزی شاهلولاک در گذشته وبه میزان مالکیت فرد از قنات " صحرای ده"انجام شده به این صورت که هرفرد به میزان حق السهم خود از آب قنات مذکور در زمین ،آب وعواید آب آبشار وقنات شاهلولاک که بعدا حفر شده سهیم گردید0بنابراین مهاجرینی که بعدا به شهر آمدند سهمی از شاهلولاک نداشتند0
یکی از کارکردهای شاه لولاک در گذشته جنبه زیارتی آن است تمامی کوه ،آبشار بصورت خاص وحتی درختان ، مقدس وصاحب اعجاز وموثر در رفع مشکلات ودرمان بیماریها محسوب می شد، مردم منطقه ودهات اطراف به صاحب(خالق زیبائیهای ) شاهلولاک سوگند یاد می کردند وطبخ نذری ،قندیل بستن به درختان وشمع روشن کردن در "چل دختران " مرسوم بود 0قطع درختان ، پایمال کردن بوته ها وآلوده کردن آب وانجام اعمال منافی شرع حرام ومرتکب آن مشمول غضب صاحب شاهلولاک قرارمی گرفت ،حتی بیم آن می رفت که چوب قطع شده از درختی در خانه فرد به ماری خشمگین تبدیل شود یا کوه بر سر کسی که نوشیدنی حرام بنوشد سنگ بریزد0این اعتقادات صاف وبی پیرایه مردم سالها حافظ زیبائیها ودوام شکوه وعظمت شاه لولاک وپاسداشت طبیعت بی نظیر آن گردید وبا رنگ باختن تدریجی این سنتها تازیانه تخریب وانهدام رانثار کوه نمودند ونسل کشی درختان ،شکار بی رویه حیوانات وآلودن محیط آغاز گردید.
مراسم آئینی "شالورا جاری " که در 70روز گذشته از ابتدای سال وهر ساله در روز 8خرداد وهمزمان با شروع شدن دوره گرما انجام می شد از فراگیرترین مراسمی بود که به تقدس ونقش آفرینی این مجموعه بی بدیل کمک می نمود0
برای اجرای این آئین هرساله در روز شصت ونهم سال توسط دشتبان محل جار می شد وفرارسیدن موعد مراسم به اطلاع عموم می رسید ،هرکس به فراخور بضاعت خود، خورش یک یا چند روز خود واهل وعیال را مهیا می نمود،هر تیره وتباری قسمتی از حوزه کنار آبشار را برای اسکان واطراق خود وفامیل با عنوان "یورت " اماده نموده بود 0
(کلمه یورت ماخوذ از زبان مغولی است ،یورت در فرهنگ مغولی به محل اطراق وسکونت تابستانی اطلاق می گردد)0
اسکان هرطایفه صرفا در یورت فامیلی انجام می شد وهرگز هیچ یورتی خالی نمی ماند چرا که اجرای مراسم "شالورا جاری "فرض وبرگزاری هرچه آبرومندانه آن افتخار فامیل محسوب می شد0 شوق خانواده ها در برگزاری مراسم تاحدی بود که شهر کاملا خالی از سکنه می ماند ومردم ناچار بودند برای حفظ خانه ها از دستبرد متجاوزان اسباب ووسایل خانه را هم همراه خود به شاه لولاک بیاورند0
شروع مراسم از طلوع روز هفتادم بعداز عید وخاتمه آن با شرکت خانمها درآئین دیدار از سنگی منحصر بفرد که نقشی خاص بر آن دیده می شد انجام می گرفت0 در بازپسین ساعات روز بازگشت مردم به شهر آغاز می شد ومردم گروه گروه به شهر بازمی گشتند .با اینحال گروههایی از مردم که عموما استطاعت مالی بیشتری داشتند همچنان در محل می ماندند و بساط عیش وتن آسایی را می گستراندند ،در این ایام یورتها مرمت می شد ،جویهای تخریبی کشیده می شد وپس از یک روز شلوغ وپرازدحام کوه را فرصتی پیش می آمد تا کمری راست کند ودرخلوت شب آسان بیارامد0
ادامه دارد....
|
چرمهین شهر کوچکی در جنوب غربی اصفهان ودر حد فاصل جاده اصفهان –شهرکرد است .
موقعیت جغرافیایی
چرمهین در 65کیلومتری جنوب غربی از مرکز استان اصفهان و35کیلومتری مرکز استان چهارمحال وبختیاری و18کیلومتری مرکز شهرستان لنجان (زرین شهر) واز نظر تقسیمات جغرافیایی یکی از 7شهر شهرستان لنجان می باشد0
شهر در جلگه زاینده رود ودر یکی از کوهپایه های زاگرس حدفاصل زاینده رود و کوه شاهلولاک بین 50درجه و56دقیقه تا 51درجه و28دقیقه طول شرقی و32درجه و12دقیقه تا 32درجه و32دقیقه عرض شمالی در حدفاصل ناحیه نیمه خشک استان اصفهان ونیمه مرطوب چهارمحال بختیاری وبا ارتفاع 1800متر از سطح آبهای آزاد واقع است .وبه سبب کمی بارندگی از پوشش گیاهی ناچیزی برخوردار است 0
بطورکلی میانگین درجه حرارت سالانه منطقه حدود 13درجه در مقیاس سانتیگراد ومیانگین حداکثر وحداقل دمای هوای آن به ترتیب 21و4درجه سانتی گراد می باشد.میزان متوسط بارندگی منطقه حدود 140میلیمتر است .بارندگی در ماههای فصل تابستان ناچیز وزمستان پر بارشترین فصل سال است .
جمعیت چرمهین براساس آخرین آمارهای رسمی مرکز آمار ایران(1385) 12367نفر می باشد که از این جمعیت 6185نفر مرد و6182نفر زن در قالب 3038خانوار می باشند
میانگین جمعیت هر خانوار4.07نفرمی باشد که از میانگین کشور کمتر است .مشاغل عمده مردم چرمهین کار در واحدهای صنعتی منطقه ،ادارات ومشاغل آزاداست کشاورزی در چرمهین محدود واز قدیم بصورت خرده مالکی وکشت در زمینهای کوچک است .محصولات عمده شهر گندم ،جو ،ماش ،پیاز وذرت ومحصولات باغی آن انگور ،بادام وگردو می باشد .کیفیت پیاز آن معروف است در گذشته محصول پنبه منحصر بفردی داشته که اکنون هیچ سطح زیر کشتی به آن اختصاص ندارد 0آب کشاورزی عمدتا از قنات ها ودر مواردی از چاه های نیمه عمیق تامین می شود.در گذشته 31رشته قنات برای استحصال آب حفرگردیده است 0معروفترین قناتهای آن عبارتند از:
*قنات نصیر آباد
*قنات سوره (شوره )
*قنات سید آباد
*قنات خشک آباد
*قنات مریم بیگم
*قنات دی
*قنات مبارک آباد
*قنات قیاس آباد
*قنات امین آباد
*قنات باغ جلال
*قنات شاه لولاک
*قنات
پرآب ترین این قناتها ، قنات سوره وکهن ترین آن قنات دی می باشد .
اشتغال به کشاورزی در چرمهین به دلیل کمبود آب وکمی درآمد ناچیز وشکل سنتی دارد ،مشاغل فرادستی آن شکل نگرفته وبی رونق است 0
تقسیم آب براساس شکل سنتی دانگ –نیم دانگ –حبه –نیم حبه انجام شده وتقریبا تمام مزارع شش دانگ وهفت دانگ مفروض شده است که با حرارت منطقه منطبق است چرا که با اعمال این روش مزارع وباغات هر شش یا هفت روز یکبار آبیاری می شود .
موقعیت اجتماعی وتاریخی :
نام چرمهین ظاهرا مشتق از دو واژه فارسی چهر ومینو می باشد که در زبان فارسی به معنای ( صورت بهشتی ) امده است ،موقعیت ممتاز استقرار شهر، چشم انداز زیبا ،دوری از مسیر طغیان رودخانه نزدیکی به منبع بی بدیل آب آبشار شاه لولاک وقرار گرفتن در دشتی فراخ ووسیع ،در گذشته های دور موقعیتی استثنایی را برای استقرار اقوام مهاجرفراهم می آورد0
چنانچه می دانیم اقوام آریایی به دلیلی نامعلوم از زیست گاه اصلی خود که شمال فلات (نجد) ایران می باشد به سمت سرزمین های معتدل تر جنوب ومرکز نجد مهاجرت کردند گروهی به اروپا وگروهی به سمت نواحی داخلی فلات ایران وارد شدند ودر هند وایران امروزی جا یگزین شدند 0
گروهی از مهاجرین آریایی که به ایران وارد شدند با قلع وقمع ساکنان محلی ایران (بومی ها ی ایرانی الاصل ) در مناطق سرسبز ،حاصلخیز واباد این سرزمین ساکن شدند (پارتها در خراسان وسواحل خزر ،مادها در غرب ایران کردستان امروزی تا همدان و پارسها در جنوب ومیان کوههای زاگرس ) بی تردید منطقه چرمهین با موقعیت جغرافیایی خاص خود یکی از مناطق جذاب برای استقرار آریائها بوده است0 این که آیا پیش از ورود این مهمان های ناخوانده (مهاجران اریایی )، بومی های ایران در این منطقه زیست کرده اند یا نه ؟ پاسخ به این سوال نیاز به کاوشها وتحقیقات تازه ای دارد 0
به احتمال قریب به یقین اولین ناحیه از چرمهین که توسط این مهاجران پارسی انتخاب شد کوهپایه های جنگلی وسر سبز شاه لولاک بود 0شاید خواندن این مطلب برای خواننده عزیزی که خود از نزدیک از این منطقه بازدید کرده است قدری شگفت به نظر برسد زیرا اکنون از آن همه جنگل وزیبایی افسانه ای این منطقه ، فقط خاطره ویرانگیریهای عامدانه بشر که به مدد گرم شدن تدریجی آب وهوای کره زمین همه جا را بیابان نمود در ذهن خاک مانده است 0
علامه حاج آقا رحیم ارباب چرمهینی
در قرن اخیر همواره نام چرمهین با نام مرجع فقید شیعیان حضرت آیت اله العظمی حاج آقا رحیم ارباب (رضوان الله تعالی علیه )عجین شده ،در این مقاله گوشه هایی از زندگی این عالم بزرگ را به اختصار خواهیم آورد0
|
|
ساده بگم دهاتی ام
اهل همین نزدیکیا
همسایه روشنی و هم خونه تاریکیا
ساده بگم ساده بگم
بوی علف میده تنم
هنوز همون دهاتیم
با همه شهری شدنم
باغ غریب ده من
گلهای زینتی نداشت
اسب نجیب ده من
نعلای قیمتی نداشت
اما همون چهار تا دیوار
با بوی خوب کاگلش
اما همون چن تا خونه
با مردم ساده دلش
برای من که عکسمو مدتیه تو آب چشمه ندیدم
برای من که شهریم از اون هوا دل بریدم
دنیاییه که دیدندش
اگرچه مثل قدیما
راه درازی نداره
اما می دونم که دیگه
دنیای خوب سادگی
به من نیازی نداره
شعرازاستادمحمدعلی بهمنی معاصر
|